Sügis hiilib tasapisi ligi ning on aeg hakata jälle lasteaias käima. Olgu lasteaiatee esmakordne või juba tuttav, väikeseid ettevalmistusi tasub igal juhul teha. Siit postitusest leiate temaatilisi mängude soovitusi ja hulgaliselt informatsiooni lasteaiaks valmistumise ja lapse arengu kohta.
Valmistume sõime minekuks
Sõimerühmas ei ole ootused õnneks eriti kõrged ning enamik hirme on lapsevanema enda tekitatud – kas mu pesamuna saab ikka hakkama? Muidugi saab! Et sisseelamine lihtsamini läheks, võiks alustuseks hakata kodus juba aegsasti lasteaia päevakava järgima. Nii kodus kui lasteaias sobib igapäevaste tegevuste üle arutlemiseks suur õppepusle “Minu päev”, mis on ühtlasi abiks ka kella tundma õppimisel. Sõimerühma minejaga võiks harjutada veel lusika hoidmist ja iseseisvalt uinumist. Puidust toidunõudega “Kokka ja serveeri” kohvikut mängides saab lisaks söögiriistade käsitsemisele õppida juba varakult harjutad ka korrektset lauakatmist! Väikesed uinumisabilised leiate aga meie KÄPIKUTE menüüst.
Räägime käitumisest
Tihtipeale osutub kõige keerukamaks saada arengutabelites linnuke “Jagab mänguasju kaaslastega” lahtrisse. Pereterapeut Marge Vainre selgitab SIIN lühidalt, miks sellest tegelikult midagi hullu ei ole, kui Su nunnupall esimestel lasteaia-aastatel oma mängukanne kiivalt enesele hoiab ega kavatsegi neist võitluseta loobuda. See on täiesti normaalne ja eakohane! Et hea ja halva vahel võib sageli olla vaid õhkõrn piir, siis käitumisoskuste mäng “Lasteaed-Kool” õpetab lapsi 17 erinevas situatsioonis õigesti käituma.
Järgime reegleid
Ka väikese lapse soov vastata täiskasvanu ootustele on talle loomuomane – me anname lapsele ülesande ja ootame selle täitmist ning õnnestumine toob rõõmu meile mõlemale. On see siis palve midagi üles korjata, lihtsalt plaksu lüüa või potil ära käia – tegevusele suunamise ja kiitmisega kujundame juba varakult harjumuse saadud ülesandeid täita. Iseseisvaks pisikeste ülesannete täitmiseks sobivad näiteks 3-6-aastatele mõeldud geomeetriamäng “Ehita torn”. Üheskoos nuputamiseks on tootevalikus loogiliste seoste otsimise mäng “Lõpeta pilt”, mis sobib samas ka lõbusaks bingomänguks. Kel aga raskusi mängureeglite järgimisega, siis lihtsamad lauamängud nagu memoriinimäng “Nõiaköök” või tähelepanumäng “Punakai” on harjutamiseks ideaalsed. Viimane neist eeldab värvide virr-varris konkreetsele reale keskendumist, mis on vajalik oskus ka lugema õppimisel!
Kirjutame
Mõnda last ei huvita numbrid ega tähed ning nende kirjutamine ega lugemine mitte üks põrm. Neil on muud, tihtipeale kunstilisemad huvid. Sundimine ei ole mõistlik, isegi kui koolitee juba terendab. Kuid lihtsate nippidega võib huvi siiski tekitada. Näiteks Montessoori pedagoogikast inspireeritud multisensoorne kirjutamisalus võimaldab joonistada liiva peale sõrmega. Selline tunnetuslik ja teistmoodi kirjutamisviis kutsub magnetina põnevat tähtede maailma avastama juba need mudliased, kes pliiatsit veel käes hoida ei oska. Ka magnetiline joonistamistahvel “Tähed” on üks lummav ja mänguline õppevahend. Magnetpulgaga saab selgeks õige pliiatsihoid, sest just nii toimib magnet kõige paremini, ning magnetkuulikeste ükshaaval tahvlipinnale klõbistamine mõjub rahustavalt ka kõige püsimatule rüblikule. Iga tähe juures on nooltega näidatud õige kirjutamissuund ning mõninga kasutamise järel jääb see alateadlikult meelde. Kõik kirja eelharjutusteks sobivad mängud leiad SIIT.
Arvutame
Numbrite maailma avastamiseks on Cognito puslemängude sarjas “Numbrite“ pulse, mille abil õpib laps nii numbreid kui loendamist. Magnetmäng “Leia ja loenda” arendab peenmotoorikat ja tähelepanu ning õpetab loendama 1-10. Matemaatikamäng “Buss” on sobilik kõigile vanuserühmadele ning õpetab lisaks loendamisele ka väga mängulisel moel 10 piires arvutamist, aitab arvutustehteid visualiseerida ning seeläbi numbrite seoseid näha ja lihtsamini peast arvutama õppida.
Kokkuvõttes võib öelda, et kuigi lasteaiaõpetajatel on lapse arengus väga suur roll, saab ka lapsevanem omalt poolt palju ära teha ning koostöös laotakse lapse tulevikule tugev alusmüür.
Põnevat lisalugemist:
“Miks lapsed teistega omi asju jagada ei taha”
“Lapse arengu hindamine ja toetamine”
Uuring “Lapse areng koolieelses eas ja lapsehoiu erinevad vormid”